2018年12月14日 星期五

-(으)ㄹ게요/-(으)ㄹ 겁니다 Future form of showing willingness



저/나 -(으)ㄹ 게요 always first person subject
제가 갈게요. I will do it. (Speaker's Willingness)
= 제가 가겠습니다.

제가 읽을게요.
= 제가 읽겠습니다.

speaker's promising
제가 이메일을 보낼게요. I will email you. (Promising to do something.)
제가 이메일을 보낼거예요. ( Sounds not really reliable.)

갈비 먹을게요. I would like to have 갈비.
= 갈비 먹을래요.

내가 도와 줄게요. I will help you.
내가 줄거예요. (The possibility is less than 게요.)

제가 받을 게요. I will hand the phone.

更完整的說明 ㄹ래요 和 ㄹ까요的差異

 ㄹ래요 更表示想要瞭解對方的想法和意見。
 ㄹ까요 比較像是邀請一起做一件事

沒有留言:

張貼留言